Dagens person

Allmänt / Permalink / 0

Dagens person är Mamma.

Haha, när vi träffades. Jag tror inte riktigt att vi ska gå in på det. 26 maj 1988 klockan 15.41 såg hon i alla fall mig för första gången. Mormor har berättat vad mamma sa till henne efter födseln. (vilket mamma förnekar idag) Hon ligger här och snuttar och hon är alldeles underbar.

Hm, jag vet inte hur man ska sammanfatta mamma. Försök själv att sammanfatta någon ni levt tätt tätt med i tjugo år! Vad ska man välja? Först och främst är mamma inte en FÖRÄLDER på det sättet att hon aldrig varit en auktoritet. Hon har pratat öppet med mig, berättat om saker och resonerat med mig. Hon har i mångt och mycket behandlat mig som en vuxen (och det kan man ju dividera om huruvida det är bra eller dåligt) och jag tror att det har gjort mig mer mogen i många sammanhang. Jag klarar av att ta ansvar och min flytt hemifrån som nittonåring var inte någonting huge. Mamma har varit ensamstående och det är inte förrän nu när jag bor själv som jag inser vilket otroligt jobb hon lagt ned på mig under min uppväxt. Det kan inte varit lätt och jag är henne evigt tacksam för det! <3

Jag vet inte om vi är otroligt lika eller otroligt olika. Utomstående skulle nog säga att vi är lika. Både utseendemässigt och personlighetsmässigt. Ju mer jag varit ifrån henne, desto mer likheter mellan oss har jag erkänt.

Mamma bor i Mora, hon flyttade dit i december 2007. Det är så typsikt henne att hålla på med projekt. Oftast konstnärliga. Hon är grymt händig och byggde om hela vårt gamla kök. Och nu har hon köpt sig ett litet hus i Mora som hon håller på och fixar med. Det enda som är tråkigt med att hon bor i Dalarna är att det är så sjukt långt dit. Jag kan inte bara komma på att jag vill träffa henne och vara där på en timme. Det krävs mycket mer än så. Det är en av anledningarna till att jag vill ta körkort! Men på fredag åker jag och Nils till henne och hälsar på. Antagligen därför jag skriver om mamma nu, eftersom jag saknar henne. I år har vi bara träffats ett par dagar i januari när jag var där, på min födelsedag när hon var här och på midsommar när jag fick ett ryck och åkte upp till henne.


Söta mamma
Till top