Mycket på gång

Allmänt / Permalink / 1
Jag trodde att det skulle funka jättebra att plugga heltid och jobba deltid. Varför jag trodde det vet jag inte men det kan ha att göra med att jag i snitt bara hade två föreläsningar på två timmar vardera i veckan när jag läste svenska på SU förra våren. Jag tänkte att SU är ju chill och så kommer det bli nu också. Jag hade fel.

Jag har föreläsningar fyra dagar i veckan och utöver det inlämningsuppgifter, tentor och duggor. Så här såg min förra vecka ut; tenta tisdag, föreläsningar och jobb onsdag, föreläsning torsdag, föreläsning fredag och jobb lördag och söndag. Senast jag lät bli att ställa väckarklockan var i början av september. Det är en månad sedan. Inte konstigt att jag känner mig helt slut!

Imorgon har jag dugga men jag har inte hunnit öppna boken. Istället har jag varit på föreläsningar och suttit kvar i skolan och gjort en inlämningsuppgift tillsammans med min grupp. Nu är uppgiften nästan klar och jag har ett par timmar på mig att ögna igenom begrepp inför imorgon. Tror dock att chansen att jag klarar den är 3,5% så jag orkar inte riktigt engagera mig.

Någonting som ska bli jättekul är i alla fall att jag åker till Katrin imorgon! Direkt efter duggan och en föreläsning åker jag in till Centralen och tar bussen (hade jag inte varit student hade jag tagit tåget, man får mätta mun efter plånbok eller vad är det man säger...) till Kalmar. Ska bli så himla kul att träffa Katrin och skönt att få komma bort från Stockholm ett par dagar. Lite ledigt sådär :) Sen att jag ska försöka plugga hela bussresan ned och upp är en annan femma. Vi får väl se hur det går eftersom jag är brutalt åksjuk. Ska be busschauffören köra försiktigt och kriga till mig en plats längst fram!
#1 - - Anonym:

Mitt råd är att du planerar! Och då menar jag inte att du inte gör det redan, men den lediga tiden är oerhört viktig för att du ska orka med din vardag. Mycket bra att du åkte till Kalmar och tog det lite lugnt, man får inte glömma att leva. Kom ihåg att du har en pojkvän också. Värdera varandra högt!



Så, poängen var. Planera in ledig tid. Sätt in i kalenderna "här ska jag vara ledig" = inget plugg, inga måsten, ingen städning, inget jobb. Bara sova, slappa, njuta att tillvaron och göra sånt som du själv tycker om!



Försök hinna med lite träning, för din egen skull! Kroppen mår bra av detta och du orkar oftast mer både fysiskt och psykiskt då mycket endorfiner (kroppens eget glädjeämne) frigörs under träning. Den effektiva tiden när du studerar efter träning är mycket högre än om du inte hade tagit din löprunda, eller liknande.



Nu när hösten kommer är det extra viktigt att ha ledig tid, fylla den med glädje, träna och må bra!



Lycka till med studierna!

Till top