Den när vi filtrade sönder Whitehaven beach

/ Permalink / 0

Senast jag skrev ett ordentligt inlägg var jag på väg till Airlie beach och om jag hade en bra tid i Airlie beach! Jag fick Nomads bästa hostelrum (fräscht, stort, egen toalett och dusch) och jag stannade där två nätter innan Whitsundays och en natt efter. Det var så himla roligt när jag kom fram och ringde systrarna och samtidigt som Josie svarar råkar jag gå in i Tim och Zeb från Fraser och när vi står och pratar på gatan sticker Josie upp huvudet bakom ett staket precis bredvid oss och jag hade ingen aning om att hon befann sig där när jag ringde henne. Så första kvällen i Airlie går jag, Josie och Becca ut och vi träffar på två svenska killar vi träffade i Rainbow beach. Vi hade en riktigt rolig kväll och jag var glad att jag inte skulle upp tidigt och åka till Whitsundays dagen efter.

Dagen efter hängde jag, Josie och Becca vid lagunen och så gick vi lite i butiker. På kvällen packade jag ihop mina saker och förberedde mig för Whitsundays. När vi skulle gå och checka in för Whitsundays såg vi kanske åtta tio tjejer stå i kö och jag och systrarna tittade på varandra och tänkte ”kul, tacofest” men vi hade fortfarande hoppet uppe om några sköna killar. Icke! Det slutade med att vi blev 24 tjejer och 2 killar. Jag vet inte vilka jag tyckte mest synd om, oss eller killarna. Så från att ha ställt in oss på en festsegling så bytte vi fokus och sa okej nu ska vi bara ta det lugnt och läsa bok, sola och ta massa fina bilder. Och det var precis vad vi gjorde. Vi åkte med Avatar vilket är en katamaran och när vi inte snorklade låg vi ute och läste och solade. Äntligen lite vila! Dock vaknade jag första natten för att gå på toa och när jag satt där kände jag hur något kröp på min axel. Jag tänkte nej nej inbillning men så tog jag min hand dit och så såg jag någonting litet som ett sockerkorn på fingret. Min första tanke var ”kryp inte kryp inte kryp inte” men jo, sockerkornet började röra sig. Jag började känna hur det kröp över hela kroppen och hade inget annat val än att ta av mig alla kläder och ställa mig i duschen. Då alla backpackers största skräck är bed bugs vägrade jag gå och lägga mig i sängen igen så jag la mig på soffan men då det började krypa på mig igen var det bara att ta en ny dusch och byta kläder igen. Det slutade med att jag låg på golvet och sov den sista timmen.

När vi vaknat och ätit frukost (var en utmaning att plocka med sig frukosten utan att spilla något när man klättrade ut och satte sig!) åkte vi till Whitehaven beach och OJ vad vackert det var. Vi tog hur många fina bilder som helst! Och systrarna lärde mig ett och annat om filter. Jag som annars brukar fega med filter för att jag vill att det ska vara så äkta som möjligt insåg att min kamera inte kan återspegla de färgerna jag såg med ögat och filtrade sönder mina bilder. Det var så roligt för en tjej från England la upp bilder och systrarna skickade en screenshot på hennes instagram och sedan en på min och skrev ”Hur hon såg Whitsundays vs hur det såg ut i våra ögon”. Josie skrev ”hon är dålig på att fota” och Becca skrev ”*redigera”. Haha ja ibland får man fuska lite. Jag har annars alltid hållit mig till så verklighetsåterspeglande som möjligt så det var väl dags.

Vi kom tillbaka till Airlie beach efter två dagars segling (den andra natten sov jag i min säng eftersom den holländska tjejen som jobbade där hade sprayat min säng) och då hade Mags kommit tillbaka från sin tur. Ååh vad det var underbart att få träffa henne igen! Som jag tycker om den tjejen! Vi hängde vid lagunen den dagen och på kvällen gick jag, Mags och systrarna ut. Även ett svenskt par och de svenska killarna var ute med oss. Så vi var sju svenskar och Mags haha. Vi hade riktigt roligt och kom hem så sent att jag och Mags endast sov tre fyra timmar innan det var dags att ta oss till bussen och åka till Townsville. När vi möttes visste vi inte om vi var bakis eller fortfarande var fulla. Antagligen var vi väl någonstans i gränslandet. Men det var det värt!

Till top