Jag kan surfa!

/ Permalink / 0

Den andra surflektionen gick riktigt bra! Vädret var perfekt, ingen blåst och lagom stora vågor. Jag lärde mig popup istället för fot, ben, andra fot, vrid, stå. Alltså enkelt sagt, istället för att ta det steg för steg när man tar sig upp så hoppade jag upp. Jag lärde mig också hur man ökar och sänker farten. Jag hade en fransk kille som heter Anthony som lärare och han var riktigt bra. Han sa att jag skulle följa linjen på brädan med fötterna och sa åt mig att titta framåt och inte neråt.

På eftermiddagen hakade jag på extralektionen och bara fortsatte att öva. Dock var det lågvatten så man behövde ta sig långt ut för att fånga vågorna och då var de så himla stora att de oftast sköljde över en eller gav en för mycket kraft och gjorde det svårt för mig att resa mig upp på brädan.

Efter det var vi på ”kängurugolf”. Tydligen så håller massa vilda kängurus till på en golfbana och de är inte ett dugg rädda för människorna. Jag hade sällskap med en norsk tjej som heter Ingrid (hon hoppade av samma buss som jag från Sydney och vi insåg att vi har identiska bagage, alltså likadana stora ryggsäckar (Bergen trollhetta 75 liter i samma färg) och sedan har vi båda Kånken (dessa i olika färger)) och hon hade gjort illa foten under lektionen så hon haltade lite. Jag gick ikapp guiden och frågade om vi kunde få hoppa över golfen och gå direkt till kängururna och det fick vi. Det visade sig vara ett bra beslut för vi kunde spendera 20-30 minuter med dem och fick massa fina bilder. När alla andra kom tillbaka efter golfen blev kängururna rädda och började hoppa iväg. Två kängurur började faktiskt boxas och det var häftigt att se! Jäkla stora de blir när de står på bakbenen!

På kvällen satt vi vid en brasa och drack lite vin och det började ÖSREGNA vilket gjorde att jag blev DYNGSUR.

Morgonen efter crashade jag en annan grupps surflektion eftersom jag skulle ta bussen till Byron Bay när min surflektion skulle vara. Jag hamnade med de som hade lektion nummer fyra trots att jag bara hade lektion nummer tre så jag fick en introduktion till ”the green waves”. Det är alltså de stora vågorna längre ut. Till dess hade vi bara surfat på skummet. DJ (grym surfare, alltså blir så imponerad!) gick igenom hur man vänder med mig (lektion nummer tre) på två minuter och sedan övade jag på att vända. Det gick jättebra och jag känner mig nu helt säker på hur man hoppar upp, ökar och sänker hastigheten och hur man vänder. När det var en halvtimme kvar frågade Kate mig om jag ville prova de gröna vågorna och jag var tveksam. I ärlighetens namn var jag riktigt trött och bakis efter vinet (inledde morgonen med två treo och funderade till och med på att hoppa över lektionen men är så glad att jag inte gjorde det, att surfa måste vara den bästa bakismedicinen!) och Kate sa ”antingen slutar du på topp och känner dig säker på att vända eller så ger du dig ut och provar”. Då tänkte jag ”nej tack, jag vill inte ha som sista minne att jag ramlar av och får brädan smackad i ansiktet, det är bättre att jag har bra självförtroende till dess att jag ska surfa på Bali”. Så det blev inga gröna vågor för mig. Jag hade gärna stannat en dag till dock och gett mig ut dit. Men det får bli sen!

Alltså nu har jag gjort en Franz Josef och bara suttit på ett café HELA dagen. Enda stunden jag inte var här var när jag satt med Vodaphone i två timmar och försökte fylla på min data och mitt kort inte vill funka. Efter att ha talat med åtta olika personer (ej överdrift, snarare underdrift) säger en kille ”du kan ju gå till ett supermarket och köpa en voucher och fylla på så”. JA MEN SÄG DET DÅ! Det tog mig 30 sekunder att göra något vi dividerat om i flera timmar.

Nu börjar de stänga cafét. Klockan är snart tio på kvällen. Jag har suttit och skrivit utan stopp i några timmar. Jag började alltså med inlägget halvvägs och har sedan dess skrivit åtta sidor och 5109 ord. Det är inte dåligt!

Ska försöka ladda upp allt nu. Inte en chans att jag orkar läsa igenom så ni får leva med mina slarvfel!

 

Till top