Från Auckland till Bay of Islands

/ Permalink / 0

I onsdags morse klockan sju checkade jag ut från Nomads (tacka gudarna!) och hoppades att jag skulle slippa återvända (tyvärr inte!). Jag kom på bussen mot Bay of Islands och blev glad över att det fanns ett säte ledigt näst längst fram (jag trodde att jag skulle vara åksjuk men jag har faktiskt klarat mig bra på alla bussresor och nu sitter jag lite längre bak än i mitten och jag kan till och med sitta med datorn i knät och skriva utan att må illa). Jag gick ut och slängde mitt äppelskrutt (jag äter så sjukt mycket frukt här, mest äpplen och plommon och plommonen är så himla goda) och utanför stod två killar som inte visste om de skulle få följa med eftersom de inte bekräftat det till kontoret. Som tur var var det några som inte dök upp så killarna fick följa med och ena satte sig bredvid mig på bussen. Och så började vi snacka. Han var dansk och hette Marcus och hans kompis hette Paul.

När vi kom fram till Bay of Islands hamnade jag i ett rum med tre svenskar; Maja, Elin och Majas pojkvän Johan. Jag omorganiserade lite i min ryggsäck och hittade en snusdosa varpå jag frågade om någon ville ha en snus. Johan blev överlycklig för han var snusare och hade inte tagit med sig mer än en dosa (Mamma, lugn nu. Jag snusar liiiiite och det är bara när jag dricker alkohol. Säg inget till mormor är du snäll!) och de följande dagarna gav jag en snus lite då och då till en väldigt tacksam Johan. Vi bodde på Base i Bay of Islands och det var så himla bra! Det var som en dröm att komma in i ett fräscht rum med mycket mer space och dessutom toalett i rummet! Hela byggnaden var så mysig och låg bara två minuter från stranden.

Jag, Paul och Marcus tog en promenad på stranden och jag och Paul sprang ut en liten bit i vattnet (vilket gjorde att mina byxor blev blöta upp till låren och efter att ha hängt de på tork glömde jag såklart bort dem. Så nu finns de någonstans dit vinden förde dem). Sedan satt vi och pratade en stund på stranden men så började det ÖSREGNA och vi blev verkligen dyngsura på väg tillbaka. På eftermiddagen satte vi oss på baren bredvid hostelet och åt en burgare och drack en cider. Sedan såg vi att det fanns drinkar gjorda på Absolut vodka och jag drack en helt magisk med mango och kokosnöt. Vi började prata om att göra oss i ordning och killarna sa att vi tjejer aldrig kunde duscha på under tio minuter. Så vi slog vad och jag, Inés (Buenos Aires) och Paulina (Tyresö) satte fart mot duscharna. Jag lyckades vara tillbaka när klockan var på 7.49 och är väldigt imponerad av mig själv! Som straff fick killarna bjuda oss på varsin Absolut-drink. Det var en väldigt mysig kväll och senare gick vi och åt kött som hostelet hade grillat. Vinet där smakade verkligen INTE gott så jag bestämde mig där och då för att börja dricka öl. Det är både billigare och godare. Tyvärr är jag ju känslig för gluten men det har fungerat bra. Började lätt med Corona och gick sedan över till Export Gold och nu senast blev det New Zealand lager (och till och med fyra stycken och inte bara en!). 
 
 
 
 
 
 
Till top