En vecka i Melbourne

/ Permalink / 0
Hej bloggen! Det känns som en evighet sedan. Det är det ju såklart inte eftersom det bara gått dryga veckan men man gör så mycket saker hela tiden att man tror att det gått mycket längre. Senaste veckan då? Jag kom till Melbourne på en söndag och hade därför lite otur med kommunikationerna. Efter lite trixande och ersättningsbuss kom jag ut til St Kilda men då busschauffören inte var så hjälpsam kom det fram en kvinna till mig och sa "följ med mig, jag visar vart du ska". Så åkte vi tåg tillsammans och sedan gick hon med mig hela vägen till hostelet. På vägen pekade hon ut vart bästa maten och bästa drinkarna fanns (maten hade hon rätt i, drinkarna smakade för mycket sprit för min smak!). Alltså folk är så underbara! Från och med nu ska jag ta hand om våra turister i Sverige och jag ska också ta omvägar bara för att de ska känna sig trygga och hitta rätt. Alla människor på Nya Zeeland var så himla trevliga och den första jag möter här i Australien är också lika vänlig. Det är en bra världsdel det här!
 
Jag spenderade tre nätter på Base i St Kilda. Hostelet var lite väl party för min smak men stranden var himla fin! Första dagen hängde jag på stranden själv men dagen efter kom Josefin till Melbourne så då spenderade vi dagen på stranden. De två första kvällarna var jag nere vid piren när solen gick ned och tittade på pingvinerna som kom in. De var så himla söta! Åt sjukt bra grekisk mat på en restaurang vid stranden, alltså den bästa grekiska maten jag ätit (bättre än i Grekland alltså).
 
Från St Kilda gjorde jag och Jossan Great Ocean Road med TeePee Tours. Det var en riktigt rolig upplevelse. Vår guide Andrew var störtskön och berättade story på story (inte ens hälften var sanna) och underhöll gruppen i ett dygn. Det bästa var ändå två timmars surflektion. Det var så himla kul! Riktigt svårt förstås och väldigt uttröttande men så roligt. De hjälpte oss och höll i brädorna och första gången lyckades jag faktiskt nästan ställa mig upp, sedan tog det kanske 25 gånger till innan jag lyckades stå upp igen. Till slut fick jag in snitsen med att hålla i brädan samtidigt som man ställer sig upp och då lyckades jag surfa in till land. Ser verkligen fram emot mitt surfcamp i Spotx och på Bali nu!
 
En annan kul sak med turen var att vi fick se vilda koalor, så himla söta! Däremot låter de seriöst som grisar (om det nu var koalor i träden utanför tältet, vad Andrew säger kan man inte lita på!). På kvällen grillade vi burgare (några åt känguruburgare) och sedan grillade vi marshmallows inne i tältet. Jag trodde jag skulle sova dåligt men jag sov riktigt bra så det var skönt. Dagen efter såg vi de tolv apostlarna och som Andrew sa "it's just rocks, not much to see". Jämfört med allt vi sett på Nya Zeeland var det ingenting. Men ändå kul att ha varit där.
 
Vi kom tillbaka till Melbourne på torsdagen och sedan bodde jag fyra nätter på the Nunnery. Sjukt jäkla bra hostel! Eller, jag hade flax. När jag ringde och bokade fanns det en bädd i ett tolvrum och en bädd i ett åttarum och Jossan sa att hon kunde ta tolvrummet. När vi sedan skulle checka in fastnade jag i telefon med Adam på Happytravels (vilken jäkla serviceminded kille alltså, vet inte hur mycket vi mailat fram och tillbaka och han har hjälpt mig med alla saker jag vill göra här i Australien) vilket gjorde att jag checkade in en halvtimme efter Jossan. När jag kom till receptionen sa tjejen där att hon hade placerat mig i gästhuset som låg bredvid (man var tvungen att gå ut och sedan in igen) istället och jag tänkte inte mer på det. Men oj oj oj. Gästhuset var så himla mysigt! Först och främst fick jag ett rum med fem andra personer och bara det var ju värt. Sedan såg det ut som man kom hem till en mormor eftersom det var en riktigt hemtrevlig gammeldags inredning. Det fanns ett stort rum man kunde hänga i, ett kök som nästan inga personer var i och framför allt så fanns det tre STORA toaletter med egna duschar. Och en hade en jacuzzi! Alltså! Jossan messade mig och skrev att tre tjejer i hennes tolvbäddsrum satt och snortade kokain. Jag trodde hon skämtade. Hur kan man snorta kokain i ett hostel som heter the Nunnery?! (hur kan man snorta kokain överhuvudtaget?!) Klockan 18 offentligt i ett hostelrum! Jag sa åt henne att komma över till mig och hon bara gapade när hon såg hur jag bodde. När vi sedan skulle boka hostel i Sydney någon dag efter och jag ville boka ett som var några dollar dyrare sa hon "ja men boka du ditt lyxhostel så kommer jag och hänger där. till och med när vi bor på samma hostel får jag ett rum där folk snortar kokain och du får en jäkla jacuzzi!". Hahaha!
 
Vad gjorde vi i city? När vi kom från Great Ocean Road på torsdagen mötte vi upp de som åkt med oss och Andrew och tog en drink. Det var mysigt men man var väldigt trött. Dagen efter det var långfredag så allt förutom Melbourne zoo var stängt. Frederik hade kommit till Melbourne medan vi var på turen så jag och Jossan mötte upp honom och så gick vi på zoo hela dagen. Jag lärde mig att man inte får kissa om man inte är kissnödig 7 av 10. Jag som alltid går när jag är 4 eller 6 av 10. Så nu jäklar ska jag lära blåsan! (tror att det fungerade efter bara någon dags träning för jag behövde inte lämna under någon av filmerna vi såg på bio sedan). Efter det åt vi sushi (Jossan fick sin efterlängtade sushi!) och på kvällen satt vi i vardagsrummet på the Nunnery och bokade massa hostel.
 
På lördagen åkte jag och Frederik ut till St Kilda. Vi åt den goda grekiska maten, promenerade ut till piren och sedan gick vi förbi Luna Park. Det var en riktigt bra dag! På kvällen var vi på bio och såg the Revenant. Den var bra men jag tycker att Leo förtjänat sin Oscar för så länge sen. Han har gjort bättre roller än denna. Filmen var tyst och brutal och jag fick lite ont i magen av alla döda djur hela tiden. Det var en typisk film som man bara ser en gång och inte mer. Är dock stolt över mitt ansiktsminne som aldrig sviker, i den här filmen satte jag Tom Hardy fastän han var helt skäggig och hade hår i hela ansiktet. Det var ögonformen och näsan som gjorde det.
 
På söndagen var jag och Frederik på biblioteket och gud så fint det var! Tänk om man kunde få bo i en sådan byggnad, drömmen! Efter det var vi på IMAX (näst största i världen!) och såg Batman vs. Superman. Den var också riktigt bra. Jag skulle ge the Revenant 8 av 10 och den här 7 av 10. På eftermiddagen var jag på mitt hostel och tvättade och fixade ännu mer med hostels och greyhound. På kvällen mötte jag upp Frederik och även Trine och Amalie som kommit hit från Fiji. Vi drack ett glas vin i en park och blev livrädda för enorma pungråttor. Alltså ENORMA. Efter det tog jag och Frederik en taxi till Chapel street (jag ville verkligen se hur bargatan ser ut i Melbourne innan jag lämnar staden) där vi åt vårrullar och tog ett glas. Jag har seriöst druckit två av mitt livs godaste drinkar i Melbourne. En första kvällen i city som smakade passionsfrukt och nu den godaste piña coladan på Chapel street.
 
Idag är det måndag och jag har flugit från Melbourne till Alice Springs. Alltså vilken chock att komma hit. Det är supervarmt! I Melbourne var det som svensk vår (jag fick världens Sverigekänsla när jag var där, det luktade liksom Sverige i slutet av maj) och lite småkyligt men här är det en enorm hetta. 37 grader i skuggan, luften står still och det är så torrt. Svetten bara rann om mig när jag gick fem minuter från stan till hostelet. Imorgon ringer klockan 4.45 och sedan ska vi ut två nätter i öknen. Jag vetefan vad jag har gett mig in på. Ingen el, inget rinnande vatten, sova under bar himmel med ormar, spindlar, dingos. Ja herregud, inte är jag samma människa som lämnade Sverige, det kan jag ju skriva under på. Men jag ser fram emot det. Det är en otrolig utmaning och det ska bli så häftigt att få uppelva soluppgång över Ayers rock. Nej, nu måste jag sova. Eller först ska jag se sista timmen av The return of the king. Haha, jag veeet. Jag har inte hunnit! Eller, jag har prioriterat annat. Såg ju 1.5 timme av den på färjan till Wellington och idag på flyget såg jag nästan två timmar till. Men nu så, nu ska jag få se när Frodo klättrar upp för Mount Doom, precis så som jag gjorde. Fan vad cool jag är. Puss och hej, vi hörs när jag är tillbaka från öknen!
Till top