Hejdå Nya Zeeland

/ Permalink / 0
Åh, det känns så vemodigt att skriva så. Tyvärr så är det dags för avsked nu. Jag önskar verkligen att jag haft en vecka till här och en vecka mindre i Australien. Eller kanske till och med två veckor till här. Men då hade jag åkt på en helt annan resa för då hade jag, Paul och Marcus inte följts åt under så lång tid som vi gjorde. Så jag önskar ändå inte det. Men mer tid på Nya Zeeland, verkligen. Det finns så mycket att göra här och så mycket vackert att se! Jag tror absolut att Australien kommer bli helt underbart men det kommer inte bli samma sak. Jag ska försöka att inte jämföra länderna men det kommer bli svårt när jag haft de fem bästa veckorna i mitt liv.
 
Jag var inte ens intresserad av Nya Zeeland utan det var André som pratade om det när vi skulle åkt år 2013. Jag kommer ihåg att jag sa något i stil med ”vad finns det där? Jag vet att Sagan om ringen spelades in där och att det är vackert, men vad gör man?”. Så TACK André för att du föreslog Nya Zeeland och planterade det fröet i min hjärna. Då tänkte jag mer såhär ”när jag ändå är där borta kan jag passa på” (typ lite som jag tänker med Fiji nu) och jag hade inte i min vildaste fantasi tänkt att det kunde bli ens i närheten av såhär bra.
 
Jag har ju drömt om Australien i fjorton år sedan jag i åttan gjorde ett arbete på geografin så det känns overkligt att jag kommer att vara där om mindre än tolv timmar. Jag ser det såhär; Nya Zeeland är min förrätt, Australien min varmrätt och Bali är min efterrätt. Alla är bra på sitt sätt och jag ska försöka att inte jämföra dem med varandra. Åh, det här ska bli så spännande! Undrar verkligen vilka människor jag kommer träffa i Australien och vad jag kommer vara med om där!
 
Topp 5 Nya Zeeland:
 
1. Skydive- alla dagar i veckan. Alltså det var bara helt underbart. Den frihetskänslan. Jag älskade det!
2. Tongariro alpine crossing och Mount Doom. Värsta och bästa dagen i mitt liv. Jag har aldrig någonsin i mitt liv varit i närheten så slut som efter det. När jag kom springandes sandig och svettig till bussen på minuten måste vara mitt tröttaste jag någonsin. Är så stolt över att jag tog mig hela vägen upp på Mount Doom trots att det var brant och jag var rädd.
3. Hobbiton- hallå, jag fick öppna dörren! Nej det var bara så häftigt att se!
4. Maori Village- riktigt häftigt att få uppleva deras kultur och sova över en natt. Sitta där i hot tubsen och dricka öl och titta på stjärnorna!
5. Den här blir svår. Här vill jag säga simma med delfiner men också båtturen i Bay of Islands även om vi ”bara” fick se delfinerna. Där var det flasknosdelfiner medan i Kaikoura är det en annan sort med kortare nosar och de är större och tjockare (Dusky dolphin). Hela den dagen i Bay of Islands var så himla bra, allt var nytt på Nya Zeeland och jag lärde känna Robb, Craig och Lydia och solen sken och vi badade. Dessutom vill jag säga whale watching och river rafting. Men får jag bara säga en så säger jag nog ändå river rafting eftersom det är en sak jag kände mig lite rädd för innan men som jag tyckte var riktigt rolig sedan.
 
Topp 5 bästa platserna Nya Zeeland då:
 
Svååår!
 
1. Queenstown måste jag säga. Tyckte det var så mysigt där, även om det blåste kallt.
2. Kaikoura- Nya Zeeländskt Smögen måste komma högt upp.
3. Wanaka- så vackert! Önskar att vi haft mer än en natt där.
4. Taupo- mysig liten ort som jag trivdes bra i.
5. Abel Tasman- också så fint. Det var där vi gjorde kajakturen.
 
Bästa festen: utan tvekan Lake Mahinapua. Gud vad roligt jag hade den kvällen! Jag hade också väldigt roligt i Queenstown. Och igår i Wellington! Och kvällen i Westport var riktigt bra! Den med brasan på stranden, åh så mysigt det var. Att jag smällde upp hosteldörren i pannan och hade ett stort fint blåmärke i någon veckas tid efteråt är ju en annan femma. River Valley var också en väldigt speciell upplevelse. Ja, jag har haft väldigt roligt helt enkelt! Även de första dagarna i Bay of Islands när vi först satt på stranden och sedan var på hostelets bar var riktigt roliga!
 
Bästa duschen: Base Wellington. Alltså enda duschen man har kunnat ta ned och reglera själv, alla andra sitter bara fast på väggen och regnar över en som ett vattenfall.
 
Värsta hostelet: Nomads Auckland. Vi behöver inte ens prata om det.
 
Bästa hostelet: Utan tvekan All stars i Christchurch, herregud vad bra. Annars skulle jag säga Base Bay of Islands (kan också vara att jag tycker det eftersom jag precis kom från det värsta hostelet) eller Nomads Queenstown (dock lite för varmt men vi hade balkong och eget badrum så väldigt nice ändå).
 
Bästa människorna jag mött: oj så många. Men de jag umgåtts mest med och de jag saknar mest är Paul, Marcus, Elie och Mitch. Och så Frederik men honom träffade jag idag så har inte hunnit sakna honom än! Jag hoppas verkligen att jag kommer att träffa alla igen. Det är så märkligt det där. Man träffar massa människor och så delar man en bit av sina liv ihop. Man är en del av varandras story för ett litet tag och sedan går man skilda vägar. För några år sedan hade jag nog haft väldigt svårt för det där (har fortfarande svårt för hejdå och vill ofta bara ha lite till) men nu försöker jag tänka att det här är ett kapitel av mitt liv och jag ska uppskatta det jag fick vara med om istället för att vara ledsen över att jag inte har det längre. Nya Zeeland har utan tvekan varit det bästa jag gjort och jag är så tacksam över att jag fått vara med om detta! Så tacksam över alla de fina och härliga människorna jag fått träffa, över alla de upplevelser jag fått vara med om (speciellt de som utmanade mig så som skydive, mount doom och riverrafting) och all den vackra natur jag fått se. Jag hoppas att jag någon gång senare i livet kan komma tillbaka till Nya Zeeland. Antingen med min blivande man (som jag för övrigt fått för mig att jag ska träffa i oktober haha, berättar mer om det i ett eget inlägg när tiden är mogen) eller med man och barn någon gång i framtiden. Tack livet för den här tiden, nu är jag redo för nya utmaningar!
Till top