Sydön

/ Permalink / 0

Halloj! Idag är första dagen jag ”inte har något att göra” sedan jag kom till Nya Zeeland för två och en halv vecka sedan. Egentligen skulle jag åkt helikopter (hur coolt?!) och gått på Franz Josefs glaciär idag men vädret tillåter inte det. Det bara regnar. Vi är uppenbarligen på en plats där kall och varm luft möter varandra och vädret är i princip alltid dåligt här. Så typiskt för de som är en dag före oss kunde både åka helikopter och hoppa fallskärm här igår. Aja, sånt är livet. Det ger mig tid att göra en backup på mina bilder i OneDrive. Har hittat det första wifit som är acceptabelt sedan jag kom hit. Så nu sitter jag på ett fik och har druckit cappuccino och te och inser att det inte var så smart för jag vill inte lämna mina saker obevakade och jag behöver kissa en gång i kvarten ungefär. Det är mina största problem i livet just nu- att jag är kissnödig och att internet är värdelöst här. Så jag mår rätt så fint med andra ord! Även om det är sjukt störande att inte kunna ladda upp bilder på bloggen eller göra en ordentlig backup. Nu får jag välja ut de absolut bästa bilderna (kanske en sjättedel) och göra en backup på dem i OneDrive och de andra får jag lägga över på USB och hoppas att jag inte blir av med mina saker.

Okej uppdatering. Vad har jag gjort de senaste dagarna? Först kom vi till Kaiteriteri där vi stannade två nätter. Jag gjorde en heldagsutflykt med kajak i Abel Tasman (nationalpark) och lärde känna Elie (fransman) och Mitch (britt). Det var bara vi och vår guide och det var så himla bra. Jag paddlade tillsammans med vår guide så jag slapp styra (jätteskönt! Förra gången jag paddlade kajak fastnade jag mellan två träpelare i vattnet eftersom jag var mer fokuserad på att fota än att styra så jag vart riktigt lättad när jag såg att det var dubbelkajaker). Vi stannade på två olika stränder och innan vi åkte såg jag Johanna (vår guide) lägga ned en mjölkflaska i kajaken varpå  jag frågade ”is that milk?!” och hon svarade ”yes”. Jag skulle dra ett skämt och fråga om hon skulle göra kaffe men höll tyst. Det verkade ju helt absurt att hon skulle ställa sig och göra kaffe på en öde strand. Men nej nej, vid första stoppet frågade hon ”you want some tea or coffee? or maybe cappuccino?”. Jag frågade ”are you serious?!” och ja det var hon. Så hon satt där och värmde och skummade mjölken och toppade den med kakaopulver. Så där satt jag sedan, på Fisherman island, och drack en cappuccino och tittade ut över vattnet. Lätt den bästa cappuccinon jag druckit! Helt perfekt också för solen hade inte riktigt kommit fram än och det var fortfarande rätt kyligt.

Vi gjorde ett lunchstopp på Observation beach och jag vart inlåst en stund på toan, sånt som kan hända när man inte förstår låset. Eller toa och toa, bajamaja mitt ute i ingenstans. Sedan åt vi lunch och solade och bara hade det helt fantastiskt! Första gången jag solat sedan jag kommit hit. Inte för att det inte varit soligt utan för att dagarna är så galet fullspäckade. När man lyckas få till en powernap (som igår) på en timme är man ÖVERLYCKLIG. På kvällen letade vi efter pingviner utanför hostelet på Penguin beach men det enda vi såg var Hayden som försökte skrämma oss. Han går seriöst runt med hobbitöron hela tiden och han är en helt underbar människa med ett hjärta av guld. Dock snarkar han som det inte fanns någon morgondag (har jag hört, sover själv med öronproppar i princip varje natt).

Efter Kaiteriteri åkte vi till Westport och hade en så sjukt bra kväll! Vi gjorde en brasa på stranden och grillade marshmallows (eller jag åt en för vi glömde att köpa och den andra jag fick tappade Marcus ned i brasan, haha). Efter det gick vi till den lokala puben där och jag spenderade sista timmen liggandes på golvet kelandes med deras katt.

Efter Westport åkte vi till Lake Mahinapua och det är lätt den bästa kvällen hittills. Vi hade maskerad och temat var första bokstaven i ens namn. Jag frågade André om tips (var inte så kreativ efter helkvällen i Westport) och han föreslog Eve. Så det körde jag på. Vi plockade löv och så häftade jag fast dem i min BH. Var sjukt svårt för de föll av hela tiden. Köpte också en plastorm och ett rött äpple och som tur var fanns det ett par beiga shorts när vi kom fram till Mahinapua, annars hade jag behövt köra en stor beige t-shirt och det hade inte blivit bra. Men jag chillade alltså runt halvnaken hela kvällen. Älskar att folk gick all in! Elie var Edward Scissorhands och han gjorde det så grymt bra att han vann förstapris- Canyon swing. Haha stackarn är ju höjdrädd och vill inte alls. Jag tar lite credd för jag var den som sminkade honom. Sminkade även Bowie och det blev riktigt bra. Hade velat gå som Jack Sparrow men jag tänkte att jag gjort det en gång och det kan aldrig bli lika bra igen, roligt att göra något nytt. Vi hade en riktigt rolig kväll med massa dans- och en och en annan shot. Första gången jag drack jägerbomb- varför dricker vi inte det i Sverige?! Eller är det bara jag som är lost?

Igår åkte vi till Franz Josef och här är vi nu! Åt en all you can eat pizza buffé igår och jag klämde i mig kanske åtta eller tio slizes. När alla var mätta kom de förbi och frågade om vi var nöjda men jag ville ha mer salamipizza så de gjorde en ny till mig. Haha jag och Craig tävlade om vem som hade störst food baby efter det. Det blev lika.

Nu sitter jag på ett café och det har tagit tre och en halv timme att göra en backup på ca fyrahundra bilder. Nu kom Elie och vi ska äta lunch! Elie är för övrigt en grym fotograf och det är så skönt att ha någon som kan ta lite bra bilder på mig också :)

Vi hörs när vi hörs!

Till top