Wanaka och Queenstown

/ Permalink / 0

Nu sitter jag i Dunedin och jag har spenderat kvällen på McDondalds skypeandes. Jag lyckades till och med deala till mig ett eget rum på Donken så att ljudet blev bättre. Wifit var riktigt bra! Donken is the shit.

Fick precis reda på att min mormor läser min blogg. Att hon går till biblioteket och läser. Det var det sista jag trodde. Det jag skriver är inte direkt för hennes ögon men men. Välkommen hit mormor!

Jag höll på att inte komma på bussen till ”Deep south”. Jag var standby nummer tre och Fredrik var standby nummer två. Jag ville verkligen åka idag för annars skulle jag missa Deep south på grund av tidsbrist (och jag måste ha två nätter i Kaikora så att jag både kan simma med delfiner och åka på whale watching) och busschauffören stod i nästan en timme och försökte ordna med platser. Det var en riktig rysare. Till slut kom det till att Fredrik var tvungen att lämna sin plats och åka imorgon istället för att jag skulle kunna åka och han gjorde det! Jag är så otroligt jäkla tacksam över att han gjorde det! Det är alltså samma kille som stod och väntade på mig nedanför Mount Doom trots att det tog mig hundra år att ta mig ned. En riktigt fin människa med andra ord! Jag tänker bjuda honom på finmiddag nästa gång vi ses (troligtvis i Melbourne) och så ska jag gå förbi receptionen och höra om jag kan betala hans rum för imorgon, hade varit grymt om det finns något singelrum jag kan överraska honom med. Själv åker jag vidare till Invercargill imorgon och busschauffören sa åt oss att packa solskyddfaktor, bikini, handduk (so far so good), tjocktröja och vindjacka. Haha vädret är schizofrent. Det är för övrigt iskallt här i Dunedin, 7 grader just nu. Jag befinner mig i skrivande stund så långt bort från Sverige man kan komma på denna planet, det är lite häftigt.

Senaste dagarna då?

Först var vi i Wanaka och det var så himla vackert! Speciellt bussturen dit. Gråabruna berg och klarblått vatten, så otroligt vackert! I Wanaka tog vi ett (iskallt) dopp och sedan gick vi upp på ett berg (haha jag och berg alltså, tydligen min nya hobby) och såg solnedgången. Jag gick ned lite tidigare än de andra för jag ville inte gå i mörkret. Lyssnade på bra musik, drack en cider och bara njöt av livet! Det kan vara den första gången jag var ensam i mer än tio minuter sedan jag kom hit, rätt så skönt faktiskt! Man saknar egentiden. Andra saker man saknar? Ett eget badrum (eller ett badrum med tak och inte bara bås så att man hör vad ALLA gör där inne), en skön kudde som inte behöver vikas på mitten för att komma upp mer än en centimeter, att kunna handla mat och använda ett kylskåp och inte behöva förvara det i en buss hela dagarna, INTERNET (alltså bra internet, oj vad jag saknar det! vill kunna göra backup på mina bilder men nej nej) och att inte behöva sova med öronproppar. Det är väl typ det.

Queenstown då- jag älskade det! Skulle egentligen vara där tre nätter men i och med att jag flyger istället för att åka buss från Wellington till Auckland så kunde jag stanna ytterligare en natt i Queenstown. Vad vi gjort? Ja förutom skydive då (!!!) har vi promenerat, varit på stranden (jag har mest hängt med Mitch, astrevlig kille!), festat, promenerat lite till och så åkte jag linbana upp till en utsiktspunkt och såg ut över hela Queenstown. Det var riktigt fint! Queenstown är en riktigt mysig stad. Äntligen lite stadskänsla! Och så har jag ätit maaaassa cookies för det fanns en cookiebar där. Så jäkla goda! Vi festade på ett ställe som heter Cowboys där ölglasen var hur stora som helst och de hade en tjur man kunde rida på. Jag hoppade att rida på tjuren men chillade omkring med cowboyhatt och kände mig allmänt cool.

Det här är den sista natten med Paul och Marcus, imorgon bitti måste jag säga hejdå till dem. Det känns så jäkla konstigt för vi har verkligen följts åt sedan dag ETT. 24 dagar har vi rest tillsammans. Det kanske inte låter mycket men i backpackingvärlden är det en EVIGHET. Så jag kommer såklart bli lite sentimental imorgon. Tror att jag ska skriva varsin lapp till dem och lämna på kudden. Förhoppningsvis ses vi igen i Köpenhamn eller i Göteborg (ni hör, jag är redan där!). Nu ska jag lägga in bilder i datorn och kanske lägga upp några på instagram innan jag går och lägger mig. Vi hörs!

Till top