The one when I had a FANFUCKINGTABULOUS time on Fraser

/ Permalink / 0

Ååh alltså jag mår så bra just nu. Eller ja jag sitter på en buss från Agnes water till Airlie beach och bussresan tar totalt 9.5 timmar och busschauffören som kom på för en timme sedan (de byter tydligen lite då och då) STINKER svett. Jag sitter längst fram eftersom jag 1. är åksjuk (har ändå gått över förväntan måste jag säga) och 2. det är mest benutrymme där. Har för närvarande mina ben på räcket framför så mina fötter nästan är i busschaufförens ansikte (hämnden är ljuv!) och datorn i knät. I alla fall! Jag mår sjukt jäkla bra! (Förutom att jag är lite illamående på grund av åksjuka och att jag börjar få ont i huvudet, antar att jag har syrebrist efter att försöka andas så lite som möjligt) Jag har varit på Fraser Island och det är lätt en av de bästa upplevelserna i Australien hittills! Älskade ”the Rock Tour” ute i öknen men jag tror att Fraser vinner (eller kommer delad första plats).

I onsdags ringde klockan innan sex och sedan var det bara att gå och sätta sig i bilarna. Jag hamnade i guidens bil då jag inte har körkort och det hade både sina för- och nackdelarna. Fördelarna var att jag kände mig totalt trygg hela tiden (i de andra bilarna körde ju människor som aldrig kört på sand förut plus att hälften var så bakis att det inte var klokt halva tiden), vi åkte längst fram och att jag fick lära känna Mags (Magdalena, 19 årig tjej från Österrike). Nackdelarna var att sätena var placerade sidledes och därmed tittade man inte rakt fram och när jag insåg det såg jag till att placera mig i framsätet. Däremot behövde två sitta i framsätet som var så stort som ett och ett halvt vanligt säte och det var riktigt trångt. Som tur var hamnade Mags där och det fungerade ändå riktigt bra. Det var lite tråkigt att jag inte fick prova att åka i någon av de andra bilarna men när Josie (Josefine från Gnesta) erbjöd sig att byta var jag redan så anti den elaka tvillingen (blev tokig på henne eftersom Leah i vår bil var otroligt åksjuk men hon vägrade byta med henne. Jag försökte byta med Leah men det gick bara inte, jag höll på att spy på direkten plus att Leah är lite större än vad jag och Mags är så de fick inte riktigt plats i framsätet) att jag valde att stanna kvar i vår bil.

Vi kom ut till Fraser på onsdagförmiddag och då åkte vi direkt till Lake McKenzie. Alltså WOW! Vattnet! Det såg ut som en pool, så klart var det! Jag agerade fotograf och knäppte av några bilder på de svenska tjejerna från Gnesta (Josefine och Rebecca men Josie och Becks på den här resan. Jag och Magdalena var Em och Mags, måste säga att jag gillar det. Även Mitch och Kez kallar mig för Em) och de tog en del foton på mig. Jag invigde min GoPro under vattnet också och jäklar vad bra den är! Älskar den! Längtar till Fiji då jag förhoppningsvis ska simma med mantarays.

Efter lunch åkte vi till en annan sjö och den var också otroligt vacker. Där gick jag och Tim en promenad och jag insåg hur lik Mowgli han var med sin dingo stick så från och med då blev han Mowgli. På kvällen lärde jag mig minst tre nya dryckesspel och den ena av oss var fullare än den andra. Framåt midnatt kom de personerna som arbetar i en shop på campingen och festade med oss och jag började prata med en kille som var från Kenya. Han berättade sådana historier och jag fick så levande och vackra bilder framför mig att jag bara måste åka dit!

Vi campade och sov i tält mitt ute i ingenstans. Vi hade liggunderlag som var så tunna att det kändes som att man låg direkt på marken. Tur att man var alkoholpåverkad, annars hade jag aldrig fått någon sömn! Inte för att jag fick så mycket sömn ändå, tror att jag gick och la mig två eller tre och vi blev väckta vid sex.

På torsdagen var det inte lätt att hitta förare för den ena var mer bakis än den andra men när vi äntligen rett ut det (efter att vår guide Bratt skrikit ”no fucking way that you are driving Buster, I am serious, get the hell out of that car!”) åkte vi till något som kallas Champagne Pools. Det var mulet och rätt så kallt så jag gick faktiskt inte ens i, även om det säkert varit underbart för baksmällan. Jag orkade helt enkelt inte. Istället satt jag och skrev i min dagbok.

Efter Champagne Pools gick vi upp för ett berg och folk såg tydligen hajar medan jag var mest upptagen med att inte försöka spy efter att ha suttit sidledes när Leah satt i framsätet. På eftermiddagen åkte vi till Eli Creek och det var en riktigt bra eftermiddag. Jag och Josie åkte ned för creeken i ringar och det var lättare sagt än gjort för vattnet var så lågt att man fastnade med rumpan i sanden! Sedan satt jag och Josie och pratade om livet och oj vad skönt det är att hitta människor man kan känna sig trygg att dela sina historier med. Vi pratade bland annat om cancer, farmor, depression och The Secret.

På kvällen åt vi spaghetti köttfärssås och sedan var dryckeslekarna igång igen. Tant började känna sig riktigt gammal och jag tänkte att ska jag lyckas hålla mig vaken längre än till elva så behöver jag en powernap. Så efter middagen gick jag till mitt tält och insåg då att jag hade två spindlar där inne. Jag tog ett djupt andetag, hämtade en ölflaska och lyckades få ned den lilla spindeln där i. Så la jag ett löv ovanpå och sedan fick jag samla ordentligt med mod innan jag vågade stänga igen flaskan med fingret och ta ut spindeln. Den andra var helt enkelt för stor så jag gick och hämtade en mugg, ett papper och en engelsman. Han försökte men vi lyckades aldrig få ut den. Så det slutade faktiskt med att jag sov med spindeln i tältet. Jag vet inte om det säger mer om hur trött jag var än hur lite jag bryr mig nu men jag tror det är en kombination. Hur som så ställde jag klockan på 45 minuter senare men vaknar först en och halv timme senare när Blaede (killen från Kenya) säger mitt namn och sedan kommer in i tältet. Jag var helt groggy och förstod ingenting men insåg snart att jag sovit bra mycket längre än planerat. Vi gick tillbaka till de andra men jag orkade inte med det ordentliga krökandet utan vi gick istället och satte oss vid brasan och pratade med Bratt.

På torsdagen fick vi sovmorgon till klockan sju och jag hoppade till och med frukosten och låg kvar och drog mig till strax före åtta då jag skyndade att sätta i mina linser och borsta tänderna. Vi packade ihop allt, sopade ur tälten och sedan rullade vi mot Tea Tree Lake där vi spenderade några timmar i solen. Jag låg och läste och kom till ett parti i min bok där jag tror jag vet kommer hända (i alla recensioner om boken talar de om en stor sorg) och jag grät några tårar bakom mina solglasögon. Tyvärr var vi tvungna att gå och äta lunch innan jag hann få reda på hur det gick och sedan har jag inte läst vidare. Tänkte försöka läsa nu på bussen men vi får se hur bra det går med mitt illamående. Efter lunch rullade vi mot civilisationen.

På kvällen åt vi 6 dollar barbeque (så värt!) på hostelet och efter det gick jag och Mags till Dingos (vi bodde på Pippies och gjorde alltså Fraser med Pippies) där Bratt var. Bratts kompis spelade och han var riktigt duktig. När de spelade Save tonight (oklart varför han kan den och en tysk tjej kunde sjunga den) dansade jag och Josie. Det dracks en hel del jägerbombs och vodka redbull och jag träffade folk från Danmark, Sverige och faktiskt tre killar från Nya Zeeland som var maori. Jag sjöng låten vi fått lära oss i Maori Village för dem och de sa att det var en barnlåt man sjunger i skolan för att lära sig vokalerna, haha! De ville bjuda mig på drinkar men det slutade med att jag bjöd dem på drinkar (efter att högt ha deklarerat ”i Sverige är vi självständiga!”). Framåt tolv var jag så otroligt trött att jag och Mags gick tillbaka till vårat hostel och sedan satt vi och pratade med Zeb och Tim ett tag innan vi gick och la oss.

Fraser har varit så otroligt bra och jag är så glad att jag träffat massa härliga människor! Tror att det var det jag behövde, att få uppleva saker och lära känna nya människor. Det roliga är att ”the swedish sisters” (så jag alltid frågade folk; ”have you seen the swedish sisters?”) också ska göra Whitsundays med Avatar 3-5 maj. Ska bli riktigt roligt! Igår när jag satt på bussen från Rainbow beach till Agnes water (måste varit första sträckan med Greyhound som jag faktiskt hade sällskap med människor jag känner) gick jag igenom alla mina foton och oj vad jag skrattar på alla. Älskar det! Bombade instagram med 37 foton, måste vara rekord på en och samma dag.

Jag valde att ha ett stopp i Agnes water bara för att få sova. Jag orkar inte med nattbussarna. Jag försökte ju sova på en sådan från Sydney till Spotx och det gör jag inte igen! Så istället för att sitta 13 timmar på en buss (plus fyra timmar för ett stopp) åkte jag sex timmar igår och åker nu nio och en halv timme. Jag satte faktiskt klockan tidigt imorse och så tog jag en taxi till 1770 bara för att få se vart Cook gick iland. Det var inte direkt spännande men kul att ha varit där. Gick en promenad till en utsiktspunkt också. Och nu är jag här, på bussen! Så skönt att vara ikapp med skrivandet. Ska försöka läsa nu, annars blir det till att lyssna på Alex och Sigge eller försöka sova en stund. Idag är det för övrigt 11 veckor sedan jag åkte och sex veckor kvar till att jag flyttar till Göteborg. Det ska bli så spännande och jag ser verkligen fram emot det!

Till top